Sobota, 18 maja 2024 - Alicji, Edwina, Eryka

Wstęp - Martwa natura A A A

Środa, 15 lipca 2015 Autor: Agnieszka Markiton
Martwa natura - układ podstawowych brył geometrycznych (walec, stożek, kula, sześcian np.: wazon, kubek, piłka, pudełko), rysunki ołówkiem grafitowym lub węglem drzewnym na kartonie, praca w atelier.
Wprowadzenie: uwagi prowadzącego na temat organizacji stanowiska pracy, odległości rysującego od rysowanej martwej natury, odległości odejścia od rysunku - ważne przy dużym formacie rysowanej pracy, oświetlenia, używanych materiałów (papier, deska do rysowania, wizjer prostokątny z kartonu, ołówek grafitowy, węgiel drzewny, spinacze, taśmy klejące, pinezki, gumka chlebowa, gumka plastikowa, wiszor z celulozy, gąbka, fiksatywa do utrwalania skończonej pracy rysunkowej). Znaczenie pomysłu artystycznego i szkiców koncepcyjnych. Celowość i znaczenie systematycznego rysowania w szkicowniku przez rysującego.

Pojęcia:
Rysunek artystyczny – samodzielna dyscyplina sztuk plastycznych leżąca u podstaw grafiki i innych dyscyplin sztuki.
Szkic rysunkowy – zarys, zazwyczaj linearny, lapidarny, niewielki formatowo rysunek pomysłu plastycznego.
Szkice koncepcyjne- kompozycyjne – szybkie, lapidarne, linearne bądź walorowe notatki pomysłów różnych ujęć martwej natury w serii małych rysunków. Pomocny może okazać się wizjer.
Kadr – zazwyczaj prostokątny, otwór, obszar, kartka papieru , w którym zakomponujemy temat np.: pejzaż, martwą naturę, postać itp.
Wizjer – mały, prostokątny, kwadratowy otwór wycięty w kartonie lub tekturze przez który rysujący patrząc, oddalając lub przybliżając do oka ustala wcześniej sposób skadrowania, zakomponowania w rysunku, oddalonych obiektów martwej natury.
Wizowanie – sposób ustalania proporcji rysowanych obiektów przy pomocy ołówka lub patyka trzymanego w wyciągniętej ręce (stała odległość miarki od oka obserwatora), z zamkniętym jednym okiem (uwzględniamy jeden horyzont), porównujemy zaznaczoną na ołówku paznokciem kciuka np.: szerokość obiektu do jego wysokości i ustalamy „ile razy co w czym się mieści”. Ustalone proporcje obiektu uwzględniamy w rysunku. Podczas wizowania ołówek trzymamy stale w jednej płaszczyźnie, różne odchylanie góry bądź dołu ołówka w stronę obiektu powoduje kolejne zmiany zaznaczonego na nim odcinka i w rezultacie mamy różną miarę, co uniemożliwia ustalenie dokładnej proporcji wizowanego obiektu.

FILMY

Koncert SBB w Kielcach

10 maja 2024 r. legendarna grupa SBB po raz pierwszy wystąpiła w Kielcach, w Wojewódzkim Domu...

Festiwal Klasyki Teatralnej w Kieleckim Centrum Kultury

Od 3 do 6 czerwca w Kieleckim Centrum Kultury odbędzie się Festiwal Klasyki Teatralnej. W ramach...

Noc Muzeów w Nowej Słupi

Ciekawie zapowiada się sobotnia Noc Muzeów w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego i...

Europejska Noc Muzeów w Instytucie Sztuk Wizualnych UJK

Moc atrakcji czeka w najbliższą sobotę na gości Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Urodziny Henryka Sienkiewicza. Piknik w Oblęgorku

W niedzielę, 5 maja, przypada 178 rocznica urodzin Henryka Sienkiewicza. Z tej okazji w Oblęgorku...

Sylwia Grzeszczak gwiazdą Dni Połańca

Połaniec świętuje dwie ważne rocznice. W tym roku mija 230 lat od ogłoszenia Uniwersału...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 853 943
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności